Ο ΚΛΟΟΥΝ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΣΑΝΙΔΙ

Ο ΚΛΟΟΥΝ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΣΑΝΙΔΙ

Ο ιδιαίτερος και ιδιόρρυθμος χαρακτήρας του κλόουν δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητος από λογοτέχνες κειμενογράφους και σεναριογράφους οι οποίοι έγραψαν θεατρικά κείμενα με βασική πηγή έμπνευσης και πρωταγωνιστή των έργον τους έναν ή περισσότερους κλόουν.
Ορισμένα από αυτά είναι : Οι απόψεις ενός κλόουν, Ζητείται κλόουν ηλικιωμένος, Σχολείο για κλόουν.

1) Οι απόψεις ενός κλόουν του Χάινριχ Μπελ
Χάινριχ Μπελ γεννήθηκε στην Κολονια από ευκατάστατους γονείς, και από μικρός μισούσε τον φασισμό και τον ναζισμό. Αναγκάστηκε να διακόψει της σπουδές του για να πάρει μέρος στον παγκόσμιο πόλεμο έδωσε αρκετές μάχες, πιάστηκε αιχμάλωτος, φυλακίστηκε και βασανίστηκε. Κατά την διάρκεια του πολέμου ακρωτηριάστηκαν αρκετά από τα δάχτυλα των ποδιών του. Μετά το τέλος του πολέμου έγραψε αρκετά αριστουργήματα μεταξύ άλλον και της απόψεις ενός κλόουν. Το 1972 τιμήθηκε με βραβείο νόμπελ λογοτεχνίας.
Το έργο απόψεις ενός κλόουν, αναφέρεται στην ζωή του Χανς Σνηρ, που μεγάλωσε σε ένα σπίτι πλούσιων και πολιτικά ισχυρών ανθρώπων που ζούσαν μέσα στο ψέμα την υποκρισία και την αδικία σε βάρος τον αδυνάτων. Ο Χανς Σνηρ δεν ήθελε αυτον τον τρόπο ζωής, απαρνιέται τα πλούτη και την δύναμη των γονιών του και γίνεται κλόουν γυρνώντας πόλης και χωριά κάνοντας απλά τους ανθρώπους να γελούν, κάπου εκεί γνωρίζει και ερωτεύεται την Μαίρη όπου ζουν μαζί φτωχικά για αρκετά χρόνια. Ώσπου μια μέρα η Μαίρη τον εγκαταλείπει και παντρεύεται κάποιον άλλο πλούσιο άνδρα. Ο Χανς δεν μπορεί να διαχειριστεί την απώλεια αυτή, μελαγχολεί παραιτείται από τη ζωή και ο άνθρωπος που έκανε σε όλη του την ζωή τους άλλους να χαμογελούν καταλήγει ρακένδυτος ζητιάνος στα σκαλιά του σιδηροδρομικού σταθμού, κοιτάζοντας κάθε τρένο που σταματά, με την ελπίδα πως σε ένα από αυτά θα δει την Μαίρη να γυρνά ξανά κοντά του.
Οι απόψεις ενός κλόουν θεωρείται παγκόσμιο λογοτεχνικό και θεατρικό αριστούργημα.
Στην χώρα μας έχει ανέβει σε θέατρο από αρκετούς ερασιτεχνικούς και επαγγελματικούς θιάσους ,καθώς και από το εθνικό μας θέατρο.

2) Ζητείται κλόουν ηλικιωμένος» του Ματέι Βίσνιεκ
Ένα έργο που λογοκρίθηκε και απαγορεύτηκε για αρκετά χρόνια λόγο τον καυστικών μηνυμάτων που περνά.
Αναφέρεται σε μια αγγελία που ζητά κλόουν ηλικιωμένο για εργασία. Στο κάλεσμα καταφθάνουν τρεις κλόουν μεγάλης ηλικίας και περιμένουν στο σαλόνι για να περάσουν από συνέντευξη. Οι τρεις κλόουν γνωρίζονται από παλιά όταν ήταν επαγγελματίες και γρήγορα αρχίζει να φουντώνει ξανά μεταξύ τους ο παλιός ανταγωνισμός, το παρελθόν ξυπνά μέσα τους και έχουμε φωνές, διαμάχες, ιντρικες, περασμένες διαμάχες και μυστικά του παρελθόντος που έρχονται στο φως με στόχο ο ένας να εξόντωση τον άλλον για να πάρει αυτός τη δουλεία.
Γρήγορα όμως σε αυτούς τους 3 αλλοτριωμένους από τα ατομικά συμφέροντα ανθρώπους, ξυπνά μέσα τους ξανά ο κλόουν, και τότε όλα αυτά μοιάζουν ασήμαντα και όλες οι προσωπικές διαφορές τους ξεχνιούνται και το σαλόνι πλημμυρίζει από γέλια, παιχνίδια, αστεία, και γλυκειά νοσταλγία.

3) Σχολείο για κλόουν του Φρίντριχ Βέχτερ
Το έργο αυτό είναι κατά βάση παιδικό αλλά έχει ανέβει και σε εκδοχές για ενηλίκους.
Η ιστορία του πραγματεύεται ένα σχολειό διαφορετικό από τα συνηθισμένα όπου ο δάσκαλος και οι μαθητές είναι κλόουν. Ο σοβαρός και αυστηρός δάσκαλος έρχεται σε σύγκρουση με την φαντασία τον αυθορμητισμό και την αθωότητα των εκκολαπτόμενων μικρών κλόουν.
Ένα εξαιρετικό θεατρικό έργο που έχει ως στόχο να καυτηριάσει τον λάθος τρόπο διδασκαλίας και διαπαιδαγώγησης των παιδιών.

No Comments Yet.